zondag 7 maart 2021

8 Maart 2021..... Vrouwen!!!


Claudia Pechstein

Internationale vrouwendag.
Geen uitspraken van mij, maar deze keer een paar vrouwen, die weliswaar niet meer in leven zijn, maar mij toch inspireren en wellicht ook andere vrouwen en mannen!

Emma Goldman (1869- 1950). Anarchiste, feministe en revolutionair strijdster. 
Haar boek: "MIJN LEVEN" heb ik jaren geleden gelezen en was getroffen door een vrouw die, terwijl haar jeugd moeizaam verliep, tóch in staat was om haar eigen weg te ontdekken en te volgen, ondanks de tegenwerking die zij keer op keer moest meemaken. 
Een groot deel van haar jeugd groeide zij op in Rusland om later naar de VS te verhuizen. Hier ontmoette zij  Alexander (Sasha) Berkman, met wie zij jaren lang een intense relatie had en zelfs aan het begin van de Russische Revolutie, samen vol enthousiasme naar Rusland vertrokken om deze strijd te ondersteunen.
Echter, voor het anarchisme was geen gehoor, beiden konden zich niet verenigen met het communistisch gevoerde beleid en zij keerden weer terug naar de VS.
Friedrich Nietzsche én Jezus zijn haar grote inspirator geweest en heeft haar gevormd in haar kijk op het leven.
Ik zou het bovengenoemde boek een ieder willen aanraden!

Emma Goldman

'De filosofie van het atheïsme vertegenwoordigt een voorstelling van het leven zonder enig metafysisch hiernamaals of goddelijke regelgever. Het is de voorstelling van een werkelijke, reële wereld met zijn bevrijdende, verruimende en mooier makende mogelijkheden, in tegenstelling tot een onwerkelijke wereld, die met zijn geesten en waarzeggers een goedkope tevredenheid de mensheid in hulpeloze degradatie hield!
Emma Goldman!

Dan is er : Aletta Jacobs (1854 - 1929), eerste vrouwelijke nederlandse arts en feministe en vrijdenker. Voorvechtster van vrouwenkiesrecht! Het recht dat in 1919 werd ingevoerd.
Zij was een vrouw die zich het bestaan van vrouwen aantrok en ervoor zorgde, dat vrouwen zich bewust werden van hun lichaam en geboortebeperking kon meehelpen aan een dragelijker leven!
Haar boek: "Herinneringen van Dr. Aletta Jacobs" keek mij een keer vanuit de etalage van een antiquariaat aan en even later was het van mij. Een boeiende vrouw, een moedig levende vrouw: Aletta



Aletta Jacobs

Ik besluit met: Etty Hillesum (1914 - 1943).
Haar naam kwam al heel wat jaren lang af en toe in mijn gedachten en daar bleef het bij. Tot ik een paar weken geleden haar boek: "Het verstoorde leven" heb aangeschaft.
Wat een moedige vrouw, geen enkel dogma maar zichzelf volgend, vrij in haar denken en strijdend met het dagelijks leven, haar liefde voor Julius Spier, bij wie zij lange tijd in psychoanalyse was, haar eerlijk kijken naar zichzelf en haar inzet om anderen moed in te spreken en ervoor te zijn!

Ach, ik bemerk bij het beschrijven van deze drie vrouwen, dat woorden ook tekort kunnen doen aan deze strijdende en het leven recht in de ogen kijkende vrouwen. Vrouwen die in staat waren tot liefhebben! En al hebben zij in een heel andere tijd geleefd, hun zoektochten en daarbij steeds luisterend naar hun eigen levenswaarden, maken deze vrouwen voor mij tijdloos!

Etty Hillesum

Nee, op deze blog geen aandacht voor het wicht Greta uit Zweden. Té aangepast en klimaat is belangrijker dan de mens. Té veel aan de hand lopend van de wereldwijde machthebbers, in tegenstelling tot de vrouwen die ik hierboven heb vermeld.
In het dorp in Zweden waar wij jaren lang hebben gewoond, zg ik een auto staan met de tekst: "Fuck you Greta". Duidelijker kan het toch niet?!
Inmiddels heb ik het hier ook al gezien, dus er zijn meer mensen die heel goed door hebben, dat deze Greta een agenda voert, die past bij de agenda 2030!



Nee, hier eindig ik niet mee, zou té veel eer zijn. 
Maar wél eer aan een vrouw die ondanks alle tegenwerking, trouw bleef aan zichzelf én zich daarin staande kon houden: Claudia Pechstein, de beste schaatster aller tijden. Heeft zich a.h.w. moeten verontschuldigen voor haar jarenlange successen tegenover diegenen die weigerden in te zien, dat er uitzonderingen zijn, voor wat bloedwaarden aangaan.  


Leefse!
Aaltje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten