donderdag 19 februari 2015

Staan in winkels


Aletta Jacobs (1854-1929) was de dochter van een Joods gezin, waarvan haar vader arts was.
Als eerste vrouw in Nederland, kreeg zij van Thorbecke in 1871, toestemming medicijnen te studeren. Zij promoveerde en werd daarop huisarts in Amsterdam.
Over het verloop van haar leven wil ik het niet hebben, in bijvoorbeeld Wikipedia staat meer over haar te lezen.
Om kennis met haar te maken, is haar autobiografisch boek: "Herinneringen", zeker de moeite waard.

Ik wil het hebben over een aspect, waar zij als vrouw, bijzondere aandacht aan heeft besteed en wat nu nog steeds aan de orde is, n.l.:
het lange staan van vrouwelijk winkelpersoneel!
Zij ontdekte, dat er op haar spreekuur veel vrouwen kwamen, die in een winkel werkten, lange werkdagen maakten en gynaecologische problemen kregen. Zij concludeerde, dat deze problemen uitsluitend werden veroorzaakt door het langdurig staan.
Door deze werkende vrouwen de mogelijkheid te geven tijdens hun werk regelmatig te kunnen laten zitten, zouden de problemen eenvoudig te verhelpen zijn.
Aletta Jacobs meende, dat zij hierin verandering kon aanbrengen, door gefundeerd met deze kennis naar buiten te komen.
Pas 20 jaar, nadat zij voor de eerste keer officieel op
de problemen van vrouwelijk winkel personeel had gewezen, werd bij de Wet het aanbrengen van zitplaatsen in winkels voorgeschreven. Zij heeft een lange strijd moeten voeren, dit gerealiseerd te zien.

We zijn nu vele jaren verder.
Is er werkelijk iets veranderd?
Het lijkt ALSOF het nu prima in orde is.
Hoe vaak zie ik niet in winkels, dat jonge en/of oudere verkoopsters STAAN?
Zodra ik als klant een warenhuis binnenkom, stáát de vrouwelijke winkelbediende! Zijn ze ergens mee bezig, truitjes vouwen, achter een computer staan, of iets met papieren rommelen!
Regelmatig raak ik in gesprek met het personeel en stel dan ook de vraag, of zij verplicht zijn om te staan. 'Nee', is het antwoord, 'maar mijn werkgever én de klant wil, verwacht dat van ons, dus staan we'.
Ik vertel dan over de eerste vrouwelijke arts in Nederland, Aletta Jacobs, dat zij in haar praktijk heeft ontdekt, dat door het langdurig staan, schade aan de seks organen kan ontstaan.
Staan, afgewisseld met lopen en zitten, is prima, maar uitsluitend staan is voor je lichaam funest.
Iedere keer ervaar ik, dat deze vrouwen zich begrepen, erkend voelen. Maar ja.....

Ik vraag me dan ook af: verwacht ik van personeel, dat zij tijdens hun lange werkdagen, voornamelijk staan? Is het niet aan ons, als klant om hierover anders te gaan denken? Aanmoedigen om te gaan zitten, i.p.v. staan?

Is het niet godgeklaagd, dat 100 jaar ná Aletta Jacobs
er nauwelijks iets veranderd is, terwijl mijn ervaring met zéér veel winkelpersoneel, mij de overtuiging heeft gegeven dat er eindelijk een MENTALITEITSVERANDERING moet komen.
In de afgelopen halve eeuw zijn heel wat taboes ter discussie gesteld, zo gingen mannen achter de kinderwagen lopen, maar blijven vrouwen nog steeds de speelbal van onzinnige regelingen.
Is dit niet écht voer voor feministen, en niét wie er kookt en de afwas doet?

leefse

Aleke.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten