dinsdag 29 december 2020

Regels zijn regels.....

 


Soms ben ik zo verontwaardigd over het onrecht wat ons mensen wordt aangedaan!
Vanmorgen ben ik bij het Centraal station geweest, naar de balie met de vraag of de toiletten gebruikt kunnen worden in de intercity treinen. 'Ja hoor, die zijn altijd open'.
Wat kun je blij zijn met zo'n mededeling. Dat had ik een jaar geleden niet gedacht.
De volgende vraag: "Is het in de trein toegestaan om een plastic mondkapje of faceshield te gebruiken?
De vrouw: "Even vragen, moment, ik kom zo weer terug".
Ondertussen zie ik een collega met een faceshield door de ruimte lopen en wil al roepen, dat ik het antwoord zelf al heb. Nee wachten tot ze weer terug komt.
De vrouw: "Nee, het mag niet, alleen de gewone mondkapjes".
Ik: "Ja maar, ik heb net uw collega zien lopen met zo'n geval"
De vrouw: "O, nee, die is van de afdeling HTM, daar ligt het anders". Wij hebben onze regels!"
Ik uit een kreet, die ik niet herhaal, krijg het net nog uit m'n mond dat zij de regels niet heeft gemaakt en loop harder dan ik normaal doe, uit deze vervreemdende omgeving.
De NS. Ze snijden zichzelf in de vingers, er zullen vele ontslagen volgen. Maar blijkbaar deert niemand dat.
Trouwens hoe zat het ook al weer met de NS in de Tweede Wereldoorlog? Deden zij niet "gewoon" mee aan het vervoeren van gedeporteerde Joden, naar de vernietigingskampen?!

Buiten moet ik m'n best doen niet in janken uit te barsten. Verontwaardiging.
Hoe is het mogelijk???? Een plastic doorzichtig mondkapje en/of scherm zijn niet toegestaan!!!

Later terug in de bijna lege bus, komen drie controleurs binnen, met zwarte mondkappen op. We worden gecontroleerd en ik vraag de man die aan mijn pasje moet aflezen of ik wel legaal reis, of een plastic mondkapje is toegestaan. Hij werkt tenslotte bij de HTM, dus dat zou toch moeten kunnen, maar voor alle zekerheid en om het te checken, stel ik toch die vraag. Het antwoord is: "Nee mevrouw, dat is niet toegestaan". Mijn mond staat al in de stand om verontwaardigd te reageren, maar ik beheers me en zeg dat ik wel commentaar kan geven, maar dat dat geen zin heeft. "Nee mevrouw inderdaad, het zijn de regels" en GEHOORZAMEN zul je!!!
  

    Politie tijdens de Spaanse griep 1918


Bij Albert Heijn maak ik een opmerking tegen de jonge man achter de kassa: "Ik ben blij dat je het wisselgeld nog gewoon in je hand aanneemt. "Ja mevrouw, maar ik kijk eerst wel naar wat de klant wil".
Wat een niveau, wat een onderwerp, wat een angst...

Ik loop naar huis met een zwaar gevoel in m'n lijf. Opnieuw..... is dit nog leven, of wordt het overleven?
Maar eenmaal thuis weet ik ook, dat dit een moment is en dat ik ook dit weer aan zal kunnen, net als zo veel mensen niet anders kunnen dan: doorgaan! 
Maar ik krijg een beeld van een mens die, terwijl hij gegijzeld wordt, tape over z'n mond heeft. Wij worden als hele mensheid door duistere krachten gegijzeld, door onzichtbare machten die ons in de angst modus wil doen houden en het lijkt hen aardig te lukken: GEHOORZAMEN moeten we!!!

Mijn man en ik moeten volgende week naar de tandarts in Amsterdam en zijn dus genoodzaakt met de trein te reizen....mét een niet-werkend mondkapje en dus nee......niet met een doorzichtig geval. Want stel je voor, je zou het gezicht eens kunnen zien. 
En dan te bedenken, dat mijn man al meer dan een halve eeuw bij deze tandarts komt, weliswaar de vader van de huidige tandarts, maar nog steeds dezelfde praktijk. Ook ik kom er al 15 jaar. Toch is het toilet gesloten in de praktijk en kan er geen uitzondering gemaakt voor mensen die eerst een stuk moeten reizen......tja...... zo zijn nu een maal de regels en daarop maken we geen uitzondering!
Is het dan vreemd, dat het begrip oorlog in mijn gedachten komt?
Mensen konden ooit over van alles en nog wat met elkaar praten, van mening verschillen, lachen, plagen, patient zijn, enz...... Lopen er nog steeds medemensen om me heen?

Een familie tijdens de Spaanse griep, 1918
(zelfs de kat draagt een mondkapje)



We worden gekneveld, gegijzeld!!!

We moeten GEHOORZAMEN!!! Want, regels zijn regels!!!
En zoals mijn man de laatste tijd zegt: Heel Nederland wordt één ROOMS-KATHOLIEK klooster, waar drie geloftes vrijwillig worden nageleefd, omdat het beleid GELOOFD wordt, heilig is en dus gehoorzaamd wordt".
1- Armoede
2- Gehoorzaamheid
3- Kuisheid (nou ja.....)

Hitler heeft met de RK kerk samen een concordaat, een samenwerkingsverband getekend. Ook nu heeft het Vaticaan een gore rol.

Toch: Vergeet niet te leven!!!!! Die uitspraak krijgt nog veel meer betekenis dan ooit. Laat je niet in slaap hypnotiseren. Blijf denken, blijf in contact met jezelf! BLIJF MENS!!!

Leefse!
Aaltje.















Geen opmerkingen:

Een reactie posten