donderdag 17 december 2020

Mama, waarom.....???



Mama?
Ja schat!
Wat dragen mensen voor gekke dingen voor hun mond, waarom is dat? Dat is omdat de mensen misschien ziek zijn en een ander niet willen besmetten en daarom hebben ze een mondkapje voor.
Wat is dat besmetten?
Dat je bijvoorbeeld moet hoesten en dan hoest je niet iemand in het gezicht, want dan blijft de hoest in je mondkapje zitten.
OOOO????? Is dat niet erg? Die hoest wil toch weg, naar buiten in de lucht?
Nee, want die hoest is gevaarlijk.
Maar dan zit die hoest nog steeds in je eigen gezicht, dat is toch ook gevaarlijk?
Tja....nou hou nu maar even je mond, stil zitten, want mama wil jouw haar kammen.


Mama?
Ja.....!
Ik kan niet de monden van de mensen zien, dat vind ik helemaal niet leuk. Zo kan ik niet zien of iemand lacht.
Tja, maar ja, het kan nu eenmaal niet anders.
(Au...je moet niet zo hard aan mijn haren trekken bij het kammen......
O sorry.....)
Maar als ik naar de ogen van de mensen kijk, dan zie ik strenge en boze ogen, net of ze allemaal een beetje bang zijn.
Ja kind, maar het is ook nogal wat, er heerst een levensgevaarlijke ziekte en we moeten er met elkaar voor zorgen, dat we die ziekte onder de duim krijgen.
Ja maar, als die mensen zo bang zijn, dan is dat toch óók heel erg??? Jij hebt altijd tegen mij gezegd, dat ik nergens bang voor hoef te zijn, als ik maar EERLIJK ben. Hoe kan het dan, dat mensen zo boos en bang kijken?
Ach ja.....ik weet het ook niet, ik hoor van onze minister-president, dat we heel goed onze handen moeten wassen, in de elleboog hoesten, 1,5 meter afstand houden en mondkapjes op. Hij zal het wel goed bedoelen en weten waar hij het over heeft.
Ja maar, jij hebt altijd gezegd, dat je zelf heel goed moet nadenken en niet iedereen zo maar moet geloven. En nu zeg je dat we deze man moeten geloven?!
Ja, want hij weet waar hij het over heeft! Het is toch heel erg met al die zieke mensen en die dood gaan?
Jawel, maar jij hebt altijd gezegd, dat je goed moet eten, veel plezier maken, lachen, op tijd slapen, en je geen zorgen moet maken, want dat maakt ziek! Je hebt het zelf gezegd, mama. En nu maakt iedereen zich zorgen, ik zie het toch, in de bus, de tram, op straat.
Ja, dat weet ik wel, maar in de krant staat, dat het hééél erg is met corona.
Ja maar jij hebt zelf altijd gezegd, dat cijfers, bijvoorbeeld over hoeveel mensen er gelukkig zijn, lang niet altijd kloppen, dat wij het niet kunnen controleren en we het maar moeten GELOVEN. En nu zeg je zelf dat we dit moeten GELOVEN??? En jij hebt ook altijd gezegd, dat je niet alles kunt geloven wat in de krant staat!

Zo, jouw haar is klaar, ga nu maar even buiten spelen, mama moet nog een heleboel doen.

Mama.....als je nou NIET zo'n mondkapje opdoet, wat gebeurt er dan?
Dan krijg je een boete!
Wat is dat een boete?
Dan moet je betalen aan de politie, want je bent ONGEHOORZAAM geweest.
En dan moet je betalen? Jij hebt nooit tegen mij gezegd, dat als ik ongehoorzaam ben ik jou moet betalen! 
Nee lieverd, maar dit is wat anders.
Hoe zo, jij hebt altijd gezegd, dat het helemaal niet erg is, als ik een keer ondeugend ben geweest, maar je wilt wel dat ik zelf weet, waarom ik iets heb gedaan of waarom niet. En jij hebt ook altijd gezegd, dat ik een ander nooit verdriet mag doen en een ander mij geen verdriet mag aandoen!. WEES EERLIJK, dat heb jij altijd tegen mij gezegd!!!! Zo, ik snap er niks van. Ik vind dit niet leuk meer. Ik mag niet meer bij vriendjes spelen, en mensen staan niet meer bij elkaar op straat te praten en te lachen.
Ja kind, ik weet het......

Mama, de buurman had een keer een hond en die hond moest een muilkorf voor, weet je dat nog wel?
Ja, dat weet ik nog.
Ik vond het eigenlijk altijd best wel een lieve hond, ik heb hem vaak geaaid en dan kwispelde hij met z'n staart. En ineens liep hij met een muilkorf om. Waarom?
Ik heb gehoord, dat zijn baasje hem geschopt en geslagen heeft en daardoor werd de hond vals en beet hij mensen.
Hij heeft mij nooit gebeten!!!
Nee, maar anderen wel.
Dus de hond was heel lief en vrolijk, maar omdat zijn baasje oneerlijk was, werd de lieve hond vals en moest hij een muilkorf om???? Dan komt het dus nooit meer goed met die hond!
Nee, dat denk ik ook.....
Dan moet toch de baas leren dat hij aardiger voor zijn hond moet zijn en niet zelf vals doen?
Tja....

Mama, ik ga een poosje buiten spelen, ik ga naar de zon kijken, naar de luchten, naar de bomen, naar de hond van de buurman, naar de poes in de buurt, naar het huis waar een vleugel staat en mooie liederen klinken, ik ga luisteren. Ik wil de vogels horen, blij zijn en lachen, ook als jullie allemaal zo raar doen!!!
Ja kind, doe dat maar ennu.....niet te laat thuis komen hè?
Als ik te laat thuis ben moet ik dan een boete betalen?????
Hahahaaaaa.....ga nu maar........

Jules de Corte
Ik zou wel eens willen weten


Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de bergen zo hoog Misschien om de sneeuw te vergaren Of het dal voor de kou bewaren Of misschien als een veilige stut voor de hemelboog Daarom zijn de bergen zo hoog Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de zeeen zo diep Misschien tot geluk van de vissen Die het water zo slecht kunnen missen Of tot meerdere glorie van God die de wereld schiep Daarom zijn de zeeen zo diep Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de wolken zo snel Misschien dat 't een les aan de mens is Die hem leert hoe fictief een grens is Of misschien is het ook maar eenvoudig een engelenspel Daarom zijn de wolken zo snel Ik zou wel eens willen weten, waarom zijn de mensen zo moe Misschien door hun jachten en jagen Of misschien door hun tienduizend vragen En ze zijn al zo lang onderweg naar de vrede toe Daarom zijn de mensen zo moe...


Leefse!
Aaltje.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten