donderdag 24 december 2020

Kerstlicht 2020.....

 

Deze tekst heb ik dit jaar op onze kerstkaart geschreven. In iets aangepaste vorm, nu hier geplaatst.
Ik wens iedereen die dit leest inderdaad toe, dat niet uitsluitend de zwaarte van deze verschrikkelijke tijd gevoeld wordt, maar dat we óók Het Licht kunnen blijven zien.

Toen ik 6 jaar was, ging ik in ons dorp naar de zondagsschool. Ondanks dat ik uit een humanistisch gezin kom, was de zondagsschool iets, waar mijn ouders van vonden, dat ik daar naar toe moest gaan. Iedere keer kwam ik blij thuis, na deze ochtenden. De wereld die daar geschetst werd, was voor mij als kind een wereld, waar LIEFDE huisde. Een God, die wel wilde dat je gehoorzaam was, maar tegelijkertijd van je hield. Gehoorzaam zijn, is mij met de paplepel ingegoten, dus daar had ik geen moeite mee. Nee, de liefde die thuis karig werd uitgedeeld, voelde ik in die verhalen tot leven komen.
Tja.....een kinderhart is gauw gevuld.

Mijn jeugd was allesbehalve gemakkelijk, met nauwelijks goede herinneringen. Toch heb ik een paar waardevolle herinneringen kunnen bewaren en die hebben allen met licht te maken: Met mijn vader in het donker kijken naar één grote ster; met mijn moeder achterop de fiets in het donker naar Lichtjesweek in Loppersum (alle winkels waren verlicht en van verre kon je de lichtjes al zien); s'avonds in het donker liep ik door het dorp naar huis, ik wilde niet naar huis, maar de warme gele lichten achter de stalraampjes van de boerderijen in het veld, waar de koeien gemolken werden, waren voor mij werkelijk een troost!
En dan dit liedje uit die tijd, dat op mij in mijn vroege levensjaren grote indruk maakte, dat ik met deze kerstdagen als wens meegeef: "Jezus zegt dat Hij hier van ons verwacht, dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht".
Dit kinderliedje krijgt voor mij in deze tijd nog meer betekenis.
Er zijn verschillende uitvoeringen van op youtube te vinden, maar ik kies voor een ietwat plechtig en tegelijkertijd vreugdevol orgelspel. En ik hoop ook, dat deze tekst helemaal los gezien kan worden van iedere vorm van indoctrinatie waarmee het christelijk-joodse geloof doorspekt is en machtsmisbruik mee gepaard is gegaan. Gewoon even helemaal puur, met een KINDERHART luisteren.....

Jezus zegt dat hij hier van ons verwacht 

Jezus zegt dat hij hier van ons verwacht 
dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht 
en hij wenst dat ieder tot zijn ere schijn' 
jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn. 

Jezus zegt dat hij ieders kaarsje ziet
of het helder licht geeft, of ook bijna niet. 
Hij ziet uit de hemel of wij lichtjes zijn 
jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn.

Jezus zegt ons ook dat 't zo donker is, 
overal op aarde zonde en droefenis. 
Laat ons dan in 't duister held're lichtjes zijn 
jij in jouw klein hoekje en ik in 't mijn.

Dat we nooit zullen vergeten: En Het Licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet gegrepen (Joh. 1:5).

Leefse!
Aaltje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten