maandag 30 maart 2015

De geldboom van vals geloof

Vanaf april komt op RTL5 (een commerciële zender) een half uur durend programma op tv, van een zekere pastor: Joseph Prince uit Singapore.
Op Nieuwsuur van zaterdag jl. werd hier uitgebreid aandacht aan besteed. 
Ik zag een pastor die voor een gigantisch aantal mensen in een evenzo gigantisch groot modern kerkgebouw, een dienst hield.
Eenvoudige woorden werden gebruikt: 'Volg Jezus, neem Jezus aan en het zal je goed gaan, in je gezondheid en financieel'. 
Er werden vertegenwoordigers, aanhangers van deze pastor geïnterviewd, er werd een inkijkje gegeven tijdens zo'n dienst in Nederland. Blije, bijna gelukzalige mensen, hier en daar met de armen in de lucht, ogen dicht, zich mee laten voerend door de opzwepende muziek, komend vanaf een podium waar kosten noch moeite worden gespaard om een professionele indruk te maken.

Er werd in het Nieuwsuur programma ook nog wat tegengeluid gehoord. Naar mijn idee onvoldoende. Het enige kritische woord was, dat er geen aandacht is voor het aspect lijden. Voor de rest kreeg ik bijna het gevoel alsof er propaganda werd gemaakt voor dit type geloof: christelijk evangelisch fundamentalistische kerk, een soort Pinksterbeweging.

Ik keek naar de beelden en herkende het. De sfeer, de aanbidding van de Heer en het amén.
Het is zo eenvoudig: geef je leven aan Jezus.
En dan..... je bent hier méér dan welkom!
Maar de voorwaarden worden er niet bijverteld:
- Geef iedere maand 10% van je inkomen (liefst bruto), de zogeheten tienden, aan je kerk 
- Ga iedere zondag naar de dienst om het woord te horen (en vergeet de collectes niet)               
- Volg cursussen en conferenties (en dan na afloop opnieuw betalen aan de   zogeheten offergaven)
- Koop de boeken, dit houd je kennis van God levend.
- Koop en beluister de dvd's, met daarop de diensten, dan zul je financieel succes hebben en je gezondheid verbetert.
- Koop dit en doe dat!
Dat moet je er toch voor over hebben?

Ik weet er alles van, heb zelf een aantal jaren in deze diensten volop meegedraaid. Stond ook met de armen omhoog in stilte, of mee te zingen.
Nu kan ik zeggen: ja, je bent van harte welkom, iedereen doet hartverwarmend vriendelijk tegen je. De voorganger (geen dominee met een universitaire studie of andere beschermde opleiding), houdt vurige, indringende, meeslepende preken. Je blijft daar niet onberoerd onder.
Ineens had ik kennissen, die vrienden kunnen worden, armen om je heen. Je komt in een warme, hartelijke uitnodigende wereld. Want, je hebt voor Jezus gekozen en word je verteld dat Hij je kan genezen ,Hij kan je financiële problemen oplossen (sssttt..... als je  maar aan de voorwaarden voldoet ..... lees de voorwaarden: betalen!).
En dan is het nog afwachten of de Heer je geneest. Zo niet, dan ligt het aan jezelf, dan is het je eigen schuld.

Ik weet het, heb het om me heen gezien in die jaren. Ik kwam, terwijl ik in een moeilijke levensfase zat, in een soort gelijke kerk.
Geweldig hoe je ontvangen wordt.
Echter, nu kan ik zeggen..... je stapt een wolk binnen, een wolk die je benevelt, je verstand vertroebelt, je je objectiviteit ontneemt, je kritisch vermogen verdwijnt.
Mocht je nog twijfels hebben, dan wordt dat gezien als ongeloof, dan ben je nog niet werkelijk in de Heer.
Je gaat inderdaad betalen, je gaat gezag toekennen aan mensen die je niet of nauwelijks kent. Maar door de vurige, meeslepende woorden en de beweringen, dat er duizenden mensen op de wereld zijn genezen (waar zijn de bewijzen?), doet je in je verlangen naar liefde, troost, genezing, hoop of een ander niet te benoemen gevoel, een stap zetten in die wolk.
Je gaat het geloven, je GELOOFT.
(Terwijl je ondertussen betaalt en er grote gebouwen worden neergezet, de leiding veel geld opstrijkt en je daar niet in deelt: ER WORDT AAN JE VERDIENT!
God heeft geen bankrekening, maar zijn vertegenwoordigers wel.
 
Het zelfvertrouwen, je individualiteit, dat zou moeten groeien, wordt ingeruild tegen beloften waarin geloofd moet worden. Het is vissen in troebel water.

Ik weet het, als je er midden in zit, wil je hier niets van horen, je kunt het niet meer onderscheiden.
Het werkt als een DRUG.
JE RAAKT VERSLAAFD!
Over dit proces heb ik in mijn manuscript/boek: ''ALS geloof een gevangenis wordt, dan.....'', geschreven.
Ik weet hoe het werkt, als je niet uitkijkt, loop je er met open ogen in, ongeacht wie je bent! Het kan IEDEREEN overkomen!
Pas nadat ik uit die kerk ben gestapt, is er werkelijk, reëel geluk in mijn leven gekomen. Wat echter nog belangrijker is, er heeft geen enkele zielzorger meer de macht over mij.

Vanaf april zullen er nieuwe slachtoffers gemaakt worden:
De Nederlandse tv biedt een podium aan een keiharde zakenman, die mensen in een trance brengt!

Leefse
Aleke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten