vrijdag 11 september 2015

"Vluchten".....!



Al een paar dagen wil ik op mijn blog schrijven over de vluchtelingenstromen naar Europa.
Ik ben niet de enige die daar over schrijft. Toch lukte het mij tot nu toe niet, een zinnig stuk voor elkaar te krijgen.
Ik lees hier en daar wat en zie beelden op tv. Allerlei gedachten komen er in me op. Ongeordend laat ik ze de vrije loop:
- Waar komen al die mensen vandaan?
- Hoe komen deze mensen aan geld om smokkelaars te betalen?
-Waarom worden smokkelaars niet aangepakt?
- Waarom wordt er in de media onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde echte vluchtelingen en de economische vluchtelingen, de "gelukszoekers"?
-Wie bepaalt dat onderscheid en waartoe dient dat onderscheid?
-Wie zorgt voor wapentoevoer in de landen waar oorlog is?
-Waarom hoor je niets van Israël en nemen zij geen vluchtelingen op?
-Wat is de rol van Amerika, zij controleren Europa, maar nemen zelf niet of nauwelijks vluchtelingen op.
- Ooit begon de Arabische lente, wat is er van deze landen, waar het helemaal niet zo slecht was als men ons wilde doen geloven, terecht gekomen? CHAOS!!!
  Arabische lente..... het brengen van vrijheid en democratie door de VS.
- Hoe komt het, dat we regelmatig horen: 'Het zijn voornamelijk jonge mannen, die hier willen werken'?
- Kan het zijn, dat op de achtergrond dit alles geregisseerd wordt en dat dit buiten het gezichtsveld wordt gehouden?

Het merendeel van de Duitse bevolking staat klaar om de mensen op te vangen. De paus heeft een oproep gedaan, dat parochianen, een gezin in huis zullen opnemen. Hij doet daarmee een beroep op de broederschapsgedachte, waar op zich niets mis mee is. Maar stelt hij de vragen die ik hier stel?
Mensen zullen vluchtelingen willen helpen, ja. Er ontstaan mooie iniatieven, die hier blijk van geven. Maar hoe lang blijft dit goed gaan?
Ik hoor af en toe om me heen: '"Ze" reizen gratis met de bus; "ze" krijgen mobiele telefoontjes; "ze" krijgen een huis en wij dan? Indianenverhalen, halve waarheden, die hele leugens worden.
Als ik in het "Språkcafé" mensen uit een vluchtelingsgebied ontmoet, hoor ik dat ze niets liever willen, dan werken, hun eigen beroep uit kunnen oefenen en dat hun kinderen een goed, veilig leven krijgen!
Maar, hoe lang houdt de autochtone bevolking een houding vol van "Welkom". Komen deze hulpvaardige gevoelens voort uit een sentiment. Dat er wordt ingespeeld op onderbuikgevoelens, die normaal gesproken een kwalijke reuk hebben? Krijgen de vluchtelingen de juiste hulp voor de traumatische ervaringen die zij hebben opgedaan? Zo niet, wat dan?

vandaag op tv zag ik, dat een man uit een Afrikaans land, praktijkervaring opdeed, door in een restaurant als bediende te werken. Hij had nog geen vaste verblijfsvergunning. Even moest ik denken aan lang geleden, waarin de zwarte bevolking, als slaven werden gehouden en werkten voor de blanke man.
Bah..... ik ben nu vast iets te cynisch!

Op tv zie ik ook beelden van vluchtelingen, die door politie goed in de gaten worden gehouden. De politie, die de laatste tijd, daadkrachtiger optreedt en al vele "missers" heeft gemaakt, door uit zelfverdediging, mensen te doden.
Worden wij, langzamerhand voorbereid om te wennen aan geweld?

Ook kan ik mij niet aan de indruk onttrekken, dat er krachten spelen, gaande zijn, die deze grote verwarring veroorzaken. Misschien is dit alles onder één vraag te plaatsen: 'Waartoe gebeurt dit?' Niet waarom, maar waartoe, met welk doel? Om uiteindelijk uit te roepen: 'Zo kan het niet langer, er moet krachtig ingegrepen worden, de roep om de sterke man, de roep om een wereldregering, die macht en controle zal hebben over de mensheid?
En dan hebben degene die hier gehoor aan geven, zeker geen Napoleon Bonaparte op het oog, want die streefde, mét succes, naar verbetering van het welzijn en de levensomstandigheden, van de HELE EUROPESE BEVOLKING!!!

Leefse
Aleke!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten