woensdag 21 oktober 2015

Verandering..... !


Ruim een half jaar geleden ben ik begonnen, met enige regelmaat een artikel op mijn blog te plaatsen, een foto of muziek te delen.
In de tussentijd heb ik aan mijn boek gewerkt: "Als geloof een gevangenis wordt, dan.....", dat ik in eigen beheer uitgeef.
Binnenkort ga ik voor enige tijd naar Nederland en hoop daar mijn eerste exemplaar bij de drukkerij te mogen ontvangen!

In mijn boek beschrijf ik mijn persoonlijke verhaal, wat dogmatisch geloof voor schade aan kan richten. Bij mij was dat het geval. Ik heb me vrij moeten vechten om mij van allerlei manipulaties, indoctrinaties en aangepraatte hersenspinsels los te maken.
Ik heb in de afgelopen 12 jaar gemerkt, dat over misbruik binnen geloofsgemeenschappen niet gesproken wordt. Ja, "men" heeft overal een mening over, maar de wérkelijke verhalen worden te weinig gehoord of aandacht aan geschonken. Dat maakt je eenzaam en helpt niet bepaald om te genezen.
Gelukkig heb ik mijn man, die ik heb leren kennen, nadat ik zelf uit de laatste kerkgemeenschap op eigen kracht was "ontsnapt"! Door onze uitvoerige, lange, ontelbaar vele gesprekken en zijn kennis en geduld, liefde, ben ik gaan inzien, dat niet Ik fout was, schuldig was, maar dat het systeem niet deugt. Het systeem, de vrijheid van godsdienst, maakt het mogelijk dat misstanden binnen geloof kunnen blijven voortbestaan.
Zolang geloof je goed doet, laat het dan zo. We hebben als mens allemaal iets nodig om in te geloven. Maar zodra het je schade toebrengt, is het een andere zaak, dat mág niet toegelaten worden.

Mijn nieuwe blog: www.alsgeloofeengevangeniswordt.blogspot.com wil ik een platform laten zijn voor verhalen, een plek waar gedeeld en geluisterd kan worden.

Mijn huidige, dit blog dus, heb ik nu iets veranderd: de toevoeging "Alsof en meer", heb ik verwijderd.
Dit blog wil ik blijven voortzetten, maar ik weet nog niet helemaal hoe.
Af en toe muziek, foto's uit Småland/Zweden of elders. Af en toe een kritische noot over gebeurtenissen in de wereld. Af en toe Nederlands of Engels, soms Zweeds.
Het label "alsof het goed was, krijgt geen vervolg, dit deel verhuist naar mijn nieuwe blog.

Mijn eerste artikel eindigde ik met de titel van een boek van de Noorse schrijver Knut Hamsun: "Hoe het groeide". Het leven is groeien.
Ooit kwam ik de volgende uitspraak tegen van Albert Schweitzer: "Er bestaan maar twee manieren om te ontsnappen aan de triestheid van het bestaan: muziek en katten". Nou zo triest ervaar ik het leven niet, maar af en toe wel taai.
Gelukkig hebben wij onze poes: Isabo én een vleugel, waarop veel gemusiceerd wordt door ons. Dus Albert, wij doen ons best, te ontsnappen aan de triestheid van het bestaan!

Voor kritische Nederlandstalige artikelen, wil ik de aandacht vestigen op en daarmee aanbevelen:
www.deazijnpisser.blogspot.com
www.blikopnosjournaal.blogspot.com
www.doorbraak.eu
www.globalinfo.nl

Op zowel Nederlands en Engelstalig:
www.boublog.nl
www.stanvanhoucke.blogspot.com

En natuurlijk zijn er nog veel meer goed sites.

Veel leesplezier!


Leefse
Aaltje (Aleke)!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten