woensdag 19 augustus 2015

Vrachtverkeer..... over de weg, of over het water?




Via BVN zag ik vanmorgen het NOS journaal van gisteravond, met het onderwerp:
Mensen klagen over de vrachtwagens die strak achter elkaar blijven rijden, waardoor het zo moeilijk is, om met je kleine of grote auto in te voegen.
Wonend in Zweden, kan ik me zulke situaties in Nederland heel goed voorstellen. Op het scherm zag ik dan ook een lange rij vrachtwagens en autos' die manoeuvreren om de weg op te kunnen.
De chauffeurs van de personenauto's klagen over het vrachtverkeer, de vrachtwagenchauffeurs klagen over de "gewone man" chauffeurs.
Er moet wat aan gedaan worden, zo wordt er gesteld, want :"De economie trekt weer aan, dus.....meer vrachtwagens op de weg"!
Maar..... gelukkig is daar de ANWB, die heeft enkele oplossingen, bv. markeringen op de weg, zodat er afstand kan worden gehouden tussen de vrachtwagens en versoepeling van regels voor het invoegen.
Tja, het zal wel.

Vorige week zag ik een reportage over vrachtvervoer via het water!
Een schipper vertelde, dat er een grote ontwikkeling is naar grotere schepen, die op de binnenwateren van Nederland en Duitsland vele, vele containers kunnen vervoeren. Hij noemde getallen, hoeveel vracht/containers er vervoerd kunnen worden en hoeveel minder vrachtwagens dit scheelt. Minder vrachtverkeer op de weg dus. Dat verschil was gigantisch.

Hoe is het dan mogelijk, dat deze oplossing niet wordt uitgewerkt? Dat de ANWB daar niet mee komt? Dat niemand daar naar wijst?
En dat, terwijl er vele, vele binnenschippers thuis zitten, geen werk of veel minder werk hebben, failliet gaan?
Zoiets is voor mij onbegrijpelijk.
Als iemand hier werkelijk meer over kan vertellen, graag!
Het kan toch niet zo zijn, dat het vele vrachtverkeer in stand wordt gehouden, omdat er aan de brandstof verdiend wordt? Of omdat de Hoofdkantoren hun zusterbedrijven in Oost-Europese landen hebben, daardoor werknemers uit die landen aan kunnen stellen, die minder verdienen dan de collega's uit Nederland?
of, omdat het meer geld oplevert, om het verkeer op de weg te laten?
Want vrachtvervoer via het water, is goedkoper!
Ik begrijp het niet.
Wat ik wel begrijp is, dat daar, waar de meeste financiële belangen liggen, de voorkeur ligt. Dat een vrachtwagenchauffeur al lang niet meer de man is van: "Met de vlam in de pijp" en met twee chauffeurs in één wagen, is duidelijk. ik denk dat dit lied: "Keessie Maffer" dichter bij de waarheid komt!
Want, het rijden op de vrachtwagen is meer en meer een slavenbestaan geworden.

Keessie Maffer
Jaap Van de Merwe


De jonges van het wegvervoer
Die gooiden 't zaakje plat
Maar Keessie Maffer, de chauffeur
Kroop in de baas z'n gat
Hij stapte achter 't stuur
Dat veertig graden speling had
En z'n remmen glipten door
Z'n banden stonden glad
Keessie Maffer hield z'n kar aan 't rijden
Keessie Maffer op de brave toer
Keessie Maffer, gore onderkruiper
Jij krijgt het gouwen speldje van het Wegvervoer

De jonges zeien: "Keessie
Laat die brik vandaag nou staan!"
Maar voor z'n baas is 'ie er toch
De weg mee opgegaan
En na een dag van twintig uren
Is 'ie mooi geslipt
En in het donker van de dijk
Het water ingewipt
Keessie Maffer: Hersens door de voorruit
Keessie Maffer bloeiend op de vloer
Keessie Maffer in 't kanaal verzopen
Zo reed 'ie naar de hemel voor het Wegvervoer

Toen Keessie Maffer stopte
Voor de gouwen hemelpoort
Zei Petrus: "Ha, die Kees
Je hebt mijn oproep dus gehoord
Mijn engelenkoor ligt plat
Maar dat geeft niks
Nou jij d'r bent
Want jij breekt die staking;
Draai maar aan ons pierement!"
Keessie Maffer, bovenaardse gluiper
Keessie Maffer, platte hemelhoer
Keessie Maffer werd de onderkruiper der engelen
Precies als bij het Wegvervoer

Leefse
Aleke!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten