zondag 9 augustus 2015

Ongelooflijk!




Vrijdagavond j.l had Nieuwsuur een item over: sekten in Nederland.
Dit n.a.v een meisje van 4 jaar, dat met haar moeder en deze sekte was vertrokken naar Griekenland en daar door de politie was bevrijd.
De stelling die bij dit item was: "Overheid doet te weinig tegen sektes".
Meteen komen er deskundigen aan het woord, die hun zegje mogen doen. Ernstige gezichten: "Ons land loopt achter. Ondanks de vrijheid van godsdienst, kan er vanuit de wetgeving wel iets aan gedaan worden".
Als je niet beter weet, dan denk je, zou je hopen: "Nu is het moment er en wordt er eindelijk opgetreden".
Door ervaring, ben ik de laatste jaren wijs geworden.
Die ernstige gezichten zeggen me niets.
In totaal heb ik 17 jaar in twee christelijke sekten doorgebracht. Ben daarin terecht gekomen in een periode, waarin ik overspannen, een burnout had en hulp zocht. Mijn vertrouwen in de reguliere geneeskunde was destijds niet zo groot
en in plaats van het zoeken naar hulp bij een psycholoog of psychiater, kwam ik bij een geestelijke van een erkend kerkgenootschap terecht. De eerste ontmoeting met deze man, maakte van mij in één klap een ander mens..... ik was niet meer mijzelf.

Nu ligt het inmiddels 12 jaar achter me en heb dit proces van ontslaving aan een sekte, aan ideeën, voorstellingen van God, indoctrinaties, hersenspoeling, enz. bijna alleen door moeten worstelen. Gelukkig stond ik er niet helemaal alleen voor. Op het moment dat mijn huidige man en ik elkaar ontmoetten en ik hem iets vertelde over deze twee sekten, begreep hij meteen, dat ik slachtoffer was (iets wat ik mij toen nog niet eens voldoende had gerealiseerd). Door zijn kennis van verslavingsgeneeskunde kon hij mij ter zake kundig met woord en daad ter zijde staan. Maar als mens, als vrouw in deze maatschappij waar over van alles en nog wat gepraat wordt en meningen over worden gegeven, moet ik hierover mijn mond houden.
Ik zit dan ook op de bank naar zo'n nieuwsitem te kijken en denk dan terug aan de ontmoetingen, of email contact met deze zogenaamd ernstig begane hulpverleners, counselors of hoe je ze maar mag noemen.
IK HEB ER NIETS AAN GEHAD!!!
Verwijzingen naar elkaar, mij sterkte wensend en het daar verder bij latend, of het oneens zijn met mijn visie, dat niet de slachtoffers van sekten schuldig zijn, maar dat de fout bij het systeem ligt: de wet maakt het mogelijk, dat er sekteleiders en sekte volgelingen kunnen bestaan.
De wet op de godsdienstvrijheid maakt dit mogelijk.

Ik weet het, als je als buitenstaander zo'n programma ziet, of mijn blog nu leest, dan haal je je schouders op, "Waar maakt zij zich druk over?".

De wet wordt niet veranderd. De politieke wil ontbreekt. Als er weer eens iets in Nederland gaande is over sekten, komt er een opnieuw een item, met deskundigen, met een oproep..... maar er verandert niets!!!
ONGELOOFLIJK!!!
Verhalen van slachtoffers hoor je niet. Het zijn uitsluitend de oh zo begane counselors, die er aan verdienen om slachtoffers te begeleiden en het daarmee lekker binnenskamers houden!

Leefse
Aleke!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten