dinsdag 25 augustus 2015

Friedrich Nietzsche..... 25 augustus 1900!


Friedrich Nietzsche: 15 oktober 1844 - 25 augustus 1900

Vandaag is het 115 jaar geleden dat Friedrich Nietzsche uit zijn lijden is verlost.
Bijna iedereen heeft wel eens van hem gehoord. Is het niet de uitspraak:"God is dood", waar een theologie student ooit eens op een pamflet het woord God had doorgestreept en vervangen door: "Nietzsche is dood".
Velen hebben gehoord van zijn zuster Elisabeth, die heel het werk van Nietzsche misbruikt heeft en daarmee het pad bereidde voor Hitler en aanhangers.
De uitspraak: "Was mich nicht umbringt macht mich stärker"(Wat me niet ombrengt, maakt me sterker), is een uitspraak die te pas en te onpas wordt gebruikt. Bijvoorbeeld in de film Conan, door Arnold Schwarzenegger.

Wat al weer veel minder bekend is, is de indringende vraag die Nietzsche de mens voorlegde: "Ben ik, ben jij, de geschikte persoon om de verantwoording te dragen voor nieuw leven?" Hij stelt de vraag in "Zarathustra": 'Je bent jong en wenst kind en huwelijk. Maar ik vraag je: ben je een mens, die een kind zich wensen mag?..... Ben je de overwinnaar, de zelf-bedwinger, de gebieder van je zinnen, de heer van je deugden? Aldus vraag ik je..... Of spreekt uit je wens het dier en de begeerte? Of vereenzaming? Of onvrede met jezelf?..... Ik wil dat je overwinning en je vrijheid naar een kind verlangen. Levende gedenktekenen moet je bouwen, die getuigen van je overwinning en je bevrijding. Boven je zelf uit moet je bouwen. Maar eerst moet je zelf gebouwd zijn, rechthoekig naar lichaam en ziel. Niet slechts "voortplanten" moet je verlangen zijn, maar: "omhoog-planten".

Dan is er nog een kant, die bij weinigen bekend is: het componeren van muziek.
Piano, zang, piano met viool, enzovoort. Met name in zijn jonge jaren heeft Nietzsche deze kant van hem ontwikkeld. Toen hij enige werken aan Richard Wagner ten gehore bracht, en zijn oordeel wilde horen, sprak deze daar zeer denigrerend over.
Ik hoor in de muziek van Nietzsche, leven, in al zijn facetten!

Eén van de pianostukken die ik zelf heel mooi vind, heet "Heldenklage" en heeft zeer waarschijnlijk van doen met zijn bewondering voor Napoleon Bonaparte, waarmee hij aan één van de zeer weinige staatslieden uit de Europese geschiedenis, eer betoont!
Deze man, die in woord en daad de alom bekende, vrijheid, gelijkheid en broederschap heeft willen bewerkstelligen. Maar, door verraad van de Kerk en de monarchen, is het zo ver niet gekomen.


 Heldenklage


So lach doch mal


Zigeunertanz


Gebet an das Leben


Leefse
Aleke!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten