maandag 27 juli 2020

Wat geloof je.....



Waar zijn we met z'n allen in beland???

En dat niet alleen in Nederland, maar wereldwijd?!

Het doet me aan de opkomst van een nieuw geloof denken!
1- Eerst bang maken
2- Dan regeringsleiders laten vertellen dat zij het o zo goed met ons voorhebben
3- Langzaam en sluipend de macht over je nemen, terwijl je zelf niet meer denkt, kunt denken en nog steeds gelooft, dat "zij" het goed met je voorhebben. Zó goed, dat je niet of nauwelijks meer terug kunt.

Het lijkt wel alsof we in een sekte beland zijn geraakt, want.....zo werken sektes.
Ik weet het, dit is even kort door de bocht. Er is veel meer over te zeggen, maar ik wil dit schrijfsel nu op dit moment afsluiten met de volgende uitspraak (waar ik mijn boek mee begin en die ik heel toepasselijk vind voor de situatie waarin wij ons over de hele wereld in bevinden):

"Kijkt u niet teveel neer op een waan, want een waan is een privégeloof, zoals het geloof een collectieve waan is. Er is geen enkel verschil.
Beiden zijn niet bewijsbaar. Alle argumenten worden terzijde gelegd. Men gelooft op een irrationele wijze, met absolute zekerheid. En dat heeft een mens blijkbaar nodig. Maar of het nu een waan of een geloof is, het maakt geen enkel verschil.
Het enige is, is het heilzaam? En dáár gaat het om. Als een waan heilzaam is, mag u het een geloof noemen. En als een geloof niet heilzaam is, laat het dan maar een waan.

Thieu Wertenbroek (theoretisch fysicus, arts-psychiater, in een radio interview in 1996 over waan en werkelijkheid).

Leefse!
Aaltje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten