zondag 20 juni 2021

Vaders.....Break Free.....!!!



Gisteren was ik in een supermarkt, met een paar jonge mannen als medeklant en hoorde uit de luidsprekers het volgende lied zingen:


Queen:
I Want To Break Free.

Nu ben ik iemand die secundair of zelf tertiar reageer en later dacht ik dus, dat ik tegen een klant had kunnen zeggen: "Hoor je dat? I Want To Break Free!!! Yesssss!!!"

Maar goed, dat is achteraf, dus doe ik het op deze manier. 
Je kunt natuurlijk deze tekst op allerlei situaties laten slaan, maar ik doe als het ware een oproep naar alle vaders vandaag: Break Free!
Laat je niet lam leggen door opgelegde, lang ingesleten gewoontes en gedachten, door anderen ingegeven.
Wat is nog van jezelf?! Wat is je eigen authentieke Ik??? Waar heb je je laten leiden door meningen van anderen, ongemerkt? Waar heb je je angst in laten ruilen door ogenschijnlijk vertrouwenwekkende dooddoeners? Omdat je eigen angsten onder ogen komen bijna een onmogelijke opgave is???

Is een Vader niet de eerste persoon in het leven van een kind die veiligheid hoort te bieden? De belangrijkste basis voor een kind? In onze maatschappij is dat steeds meer vertaald naar materiële veiligheid, zekerheid: het hebben van een baan, een huis kunnen huren of afbetalen.
Maar zou het daarnaast niet nóg meer moeten gaan om, dat je óók jezelf hebt leren kennen om nieuw leven voort te brenegen?
Op dit blog heb ik al eerder de volgende uitspraak van Nietzsche geciteerd en doe het nu nogmaals. Want.....wat had ik mij dat toen destijds, jaren geleden deze indringende vraag die Nietzsche de mens voorlegde, hebben willen kunnen eigen maken:
"Ben ik, ben jij, de geschikte persoon om de verantwoording te dragen voor nieuw leven?" Hij stelt de vraag in "Zarathustra": 'Je bent jong en wenst kind en huwelijk. Maar ik vraag je: ben je een mens, die een kind zich wensen mag?..... Ben je de overwinnaar, de zelf-bedwinger, de gebieder van je zinnen, de heer van je deugden? Aldus vraag ik je..... Of spreekt uit je wens het dier en de begeerte? Of vereenzaming? Of onvrede met jezelf?..... Ik wil dat je overwinning en je vrijheid naar een kind verlangen. Levende gedenktekenen moet je bouwen, die getuigen van je overwinning en je bevrijding. Boven je zelf uit moet je bouwen. Maar eerst moet je zelf gebouwd zijn, rechthoekig naar lichaam en ziel. Niet slechts "voortplanten" moet je verlangen zijn, maar: "omhoog-planten".

Vaders, heel veel van jullie hebben het in je om de vader te worden die in je leeft, zelfs zonder dat je kind(eren) hebt. De vader die weet dat de natuurmens in hem leeft, dat er een Strijder in je is, een Aanbidder, een Wetende, een Heler, een MENS!!!
Kijk naar binnen, kijk naar boven, kijk naar beneden, kijk om je heen.....!!!
Word je eigen volger, in plaats van een leider te volgen waarvan je je dringend kunt afvragen of het een leider is die die plek uit opgelegde authoriteit heeft gekregen, of uit werkelijk verdiend gezag en ontzag.

BREAK FREE!!!

Ter afsluiting een filmpje waarbij het proces van Break Free, wat meer ingetogen gaat: Een werknemer in een visafslag op IJsland:


Vikungur Ólafsson 
Prelude van Bach / Siloti.

(Overigens jammer, dat IJsland niet meedoet met EK ;))

LEEFSE!

Aaltje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten